Dit taljemål kan indikere, om du er i risiko for livsstilssygdomme

Dette indlæg er et betalt indlæg og lavet I samarbejde med den/de omtalte virksomheder og/eller deres produkter. Alle hyperlænker er derfor betalte hyperlænker.

Er du i tvivl, om du er i risiko for livsstilssygdomme? Vidste du, at du så kan bruge dit taljemål som en indikator for din sundhed?

Dit taljemål fortæller noget om din sundhed generelt. Det er nemlig sådan, at det er langt mere usundt og muligvis også farligt at have meget fedt omkring taljen og maven. Til sammenligning er det mindre farligt, hvis dit fedt er spredt ud over kroppen eller i stedet primært sidder omkring hofterne.

Hvis du er i tvivl om, om du er overvægtigt, og om denne overvægt er usund, kan du starte ud med at måle din talje. Det skal siges, at hvis du tror, at du er syg eller i risikogruppen for alskens ubehagelige sygdomme, så bør du selvfølgelig tale med din læge om det.

Sådan måler du din talje

Det er vigtigt, at du måler din talje på den rigtige måde, hvis du skal kunne bruge taljemålet til noget.

Du måler din talje korrekt ved at stå afslappet og med ca. 25-30 centimeters afstand mellem dine fødder. Du skal naturligvis bruge et målebånd.

Du tager en rolig ind- og udånding, hvorefter du placerer målebåndet lige midt imellem den øverste hofteknogle og de nederste ribben.

Målebåndet føres rundt om din talje, mens det holdes så tæt ind til huden som muligt. Det er vigtigt, at du sørger for at holde målebåndet så vandret som muligt.

Når du har målt din talje

Når du har målt din talje, kan du slå op i et skema og se, hvad dit taljemål betyder for din sundhed. Der er naturligvis forskel på, hvor stor en talje mænd og kvinder må have, inden de ligger i risikogruppen.

Hvis dit taljemål indikerer noget alarmerende, bør du handle på dette. Tal med din læge om, hvad I skal gøre.